Newsletter – June 2016

 සිංහලෙන් කියවන්න

The World within the Individual

The Buddha arose during a time in which a large number of thinkers were striving to find a way to end human suffering.  Some proclaimed that the more one suffers in this life, the happier one will become in the next birth.  Those who maintained this belief practiced self-modification–such practices as starvation and self-torture. They believed that the happiest place would exist beyond the human world, and they strived to go there after death.

Another group of thinkers seems to have thought that an utopia might exist in the human world itself.  Rohita, a visitor to the Buddha, was confused about this teaching.  He sought the Buddha’s wisdom to clear his mind.
“Venerable sir, is it possible to find the happiest place by traveling to the end of the world?” Rohita asked the Buddha.  It seems that Rohita wanted to know whether a utopia-like place exists in the human world.
“No, friend,” the Buddha answered, “I would not say that you can find such a place by traveling to the end of the world.”
Rohita agreed and expressed his satisfaction at the Buddha’s answer, but the Buddha continued his conversation with a paradoxical term:
“Yes, Rohita, I do not say that the happiest place can be found by going to the end of the world, but at the same time, I say that, without going to the end of the world, one cannot find the happiest world.”
Buddha clarified his point with the following words:
“I claim that the world, the origin of the world, the end of the world, and the way to the end of the world all exist within oneself.”
By speaking thus, the Buddha meant that happiness and sadness both exist within oneself rather than in the external world. One can find happiness by shaping one’s own attitudes, thoughts, and feelings toward oneself, others, and the external world rather than by seeking for happiness blindly and greedily in the outside world.

English Version

දුක නැති සුඛ පමණක් ඇති ලෝකය කොහේ පවතීද?

 

බුදුරජාණන් වහන්සේ  පහළ වූයේ දුක නැසීමටත් සැප සෙවීමටත් උත්සුක වූ විශාල පිරිසක් ජීවත් වූ සමාජයකයි. එම උත්සාහයේ නිරත වූ සමහරෙක්  ප්‍රකාශ කළේ සැප පිරි දුක නැති ලෝකය මිනිස් ලොවෙන් එපිට ඇති බවත් එම ලෝකයට ලගාවිය හැක්කේ මරණයෙන් පසු පමණක් බවත්ය. ඔවුන් තව දුරටත් ප්‍රකාශ කළේ මෙම අතමයේදී තම සිරුරට අසීමිත දුක් දීම් තුළින් පමණක් කෙනෙකුට මතු අත්මභාවයේදී සැප පමණක් ඇති දුක නැති ලොවෙහි ඉපදීමට හැකි බවයි.

 

එම සමාජයේ සිටි සැප සෙවූ තවත් පිරිසක් ප්‍රකාශ කළේ සැප පිරි ලෝකය පවත්නේ මෙලොවම බවයි. ඉන්ද්‍රීයයන් අසීමිත ලෙස සන්තර්පණය කිරීම තුළින්  මෙලොවදීම එම ලොව සොයාගතහැකි බව ඔවුන්ගෙන් සමහරක් කියා සිටියා. තවත් සුළු පිරිසක් විශ්වාස කළේ දුකින් තොර සැපෙන් බර දිවයිනක් වැනි පෙදෙසක් මෙම ලෝකයේම කොහේ හෝ  ඇතිබවයි. අසුපිටින් ගොස් හෝ පයින් ඇවිද එවන් පෙදෙසකට ලගාවිය හැකී බව ඒ පිරිස විශ්වාස කළා.

 

එක්දිනක බුදුරජාණන් වහන්සේ මුණගැසීමට පැමිණි රෝහිත නම් වූ  පුද්ගලයා එයින් තුන්වෙනි මතය දැරූ හෝ එම මතය පිළිබද උත්සුක වූ කෙනෙකි. එනම්, ඔහු අසා තිබුණේ, මෙන්ම සමහරවිට විස්වාශ කළේ ද, සියළු සැපෙන් පිරි පෙදෙසක් මෙලොව කොහේ හෝ පවතින බවයි. එම මතය සනාථ හෝ අනාථ කිරීමට උපකාරකයක් වශයෙන්, එදින ඔහු බුදුරජාණන් වහන්සේ බැහැ දැකීමට පැමිණ සිටියා.

 

වැද නමස්කාර කිරීමෙන් අනතුරුව, රෝහිත බුදුරජාණන් වහන්සේගෙන් මෙසේ ප්‍රශ්න කළා:

 

“ස්වාමිනි, ලෝකයේ කෙළවර  දක්වා ගොස් සැපවත් ලෝකය [පෙදෙස] සොයාගැනීමට හැකියාවක් තිබේද?”

 

“රෝහිත, එසේ විය නොහැකියි. ලෝකයේ අන්තය දක්වා ගියත්, සැපෙන් පමණක් යුත් පෙදෙසක් සොයාගත නොහැකියි, “බුදුරජාණන් වහන්සේ පිළිතුරු වශයෙන් දේශනා කළා.

 

බුදුරජාණන් වහන්සේගේ වැඩිදුරටත් කළ පැහැදිළි කිරීමෙන් අනතුරුව, රෝහිත හොදින් බුද්ධභාෂිතය අවබෝධ කරගත්තා. ඉන් අනතුරුව බුදුමුවින් දෙසුනු පහත සදහන් වැකිය එම සමස්ථ දම්දෙසුමේ වැදගත්ම කොටසයි:

 

රෝහිත, එය සත්‍යයි; ලෝකයේ අන්තයට ගොස් සැපෙන් පිරි දුකින් තොර තැනක් සොයාගත නොහැකියි, නමුත් ලෝකයේ අන්තයට නොගොස් සැපෙන් පිරි දුකෙන් තොර ලෝකය [පෙදෙස] සොයාගැනීමට කිසිම කෙනෙකුට නොහැකි.

 

මෙම බුද්ධභාෂිතය කියවන ඔබ සමහරවිට සංකීර්ණ බවකට පත්විය හැකියි. එසේ විය හැක්කේ එම ප්‍රකාශය තුල කිසියම් ගැටුම් ස්වභාවයක් ඇති බැවිනි. ප්‍රකාශය නැවතත් කියවන්න.

 

සත්‍යය නම්, මෙම බුද්ධභාෂිතය තුල ගැබුරු මෙන්ම තියුණු වුත් අරුතක් ගැබ්ගෙන තිබෙන බවයි. “ලෝකය” යන වචනයෙන් බුදුරජාණන් වහන්සේ අදහස් කළේ “පුද්ගලයා” යන්නයි. සෑම පුද්ගලයෙක්ම විශේෂ ලෝකයකි. “ලෝකයේ කෙලවරට යාම” යනු  පුද්ගලයෙකු තුල පවත්නා චේතනා, සංකල්ප, සහ සිතිවිලි දියුණු කිරීමයි; අකුසල චේතනා මැඩගෙන කුසල චේතනා උද්ධීපනය කිරීමයි. සැපත ලැබීමේ මග එයයි.

 

පාලි බුද්ධ භාෂිතයේ සිංහල පරිවර්තනය මෙසේ දක්වමි: “ලෝකයත්, ලෝකයේ ඇරබුමත්, ලෝකයේ නිරෝධයත්, ලෝක නිරෝධයට මගත් පවතින්නේ මෙම සිරුර තුලමයයි මම ප්‍රකාශ කරමි.”

 

වඩාත් උචිත වන්නේ කුමක්ද? සැපත බාහිර ලෝකයේ තිබේදැයි සෙවීමද? එසේ නැත්නම්, සැ පත තමා තුල තිබේදැයි සෙවීමද?

Vihara News

Two-day Retreat and Dhamma Talk on June 25 & 26

On June 25 & 26, Ven. Satindriya Thero, founder of Triple Gem of the North in Minnesota,   will conduct a two-day Sila and Bhavana program followed by his Dhamma talk on 26. The Dhama talk is sponsored by Mr. & Mrs. Sudharshana & Nirmalee Ponweera family.

Meditation at Willis Retreat on July 2

We have moved monthly meditation at Vipassana Meditation Retreat at Willis to July 2 from June 25. This is to facilitate the two day retreat at the Vihara on June 25 & 26. As usual, meditation session begins at 9:00 a.m. and ends at 2:30 p.m. More details will be sent separately.

Dhamma Article in the Newsletter Is in Sinhala As Well

From this month on, you will be able to read the Sinhala version of the English Dhamma article in this newsletter. The Sinhala article is not just a direct translation; rather, it discusses the same topic by maintaining the Sinhala style in writing.